Sara Bjersgård

Föreläsning

Publicerad 2008-10-01 20:33:27 i Allmänt,

Fonetik- läran om språkljuden
                                                                                      Ljuden bildar underlag för skriften

Fonologisk medvetenhet-Varje bokstav har ett ljud, att ord runt omkring dig kan delas upp i ljud.

                             Luftmolekyler som svänger

                                                                                                               Alla vokaler är tonade ljud

         Tillsammans bildar bokstäverna en enhet

                                                                       Typiskt svenska ljud är U och Y


Att förstå örats och ögats språk

                                                                                                                                 Bokstäver är innehållslösa
                                  Motivation- Avkodning- Förståelse



Haft två väldigt bra föreläsningar idag så dagen blev inte allt för seg faktiskt, skrev några nyckelord och bra beskrivningar på innehållet. Mycket att ta in på så lite tid........ Man blir lätt bekväm och bortskämd när man blir student-under vissa perioder. Man klagar så fort man har en heldag i skolan och jag själv blir väldigt trött av att sitta mellan 9-16, man undrar ju hur detta ska gå när man börjar jobba sen..haha!
När jag kom hem tog jag nästan direkt på mig löparskorna och begav mig ut på en promenix...smet in i den nya design/inredningsbutiken på Torpa...Hon hade en så snygg lykta för 199kr som jag nog ska införskaffa imorn....och snygga flytbehållare till min stora skål-myspys i höst! Sen hade hon fina krukor och så frågade jag lite snällt om hon hade likadana fast enkla svarta glansiga...och då visade hon precis sånna jag vill ha i en katalog hon beställer saker från. Så hon lovade att ta hem dom så snart hon kunde och så ställa ut dom i skyltfönstret så jag såg dom direkt...underbart härlig försäljare=) De bästa med de var att krukorna var superbilliga mot dom jag hittat innan.....ååå me like!
Blev en omelett ala Sara till kvällsmat(gör den till en äggröra)- underbart gott och oerhört lätt. De är bara att reglera mängden ägg beroende på hur hungrig du är- idag var jag superhungrig!!!!!
5 ägg
6 msk mjölk
lite salt
svartpeppar efter behag=)
Sambaoelek- ½tsk
Smörgåsskinka

Blanda ihop äggen(utan skal) med mjölken. Krydda med lite salt och grovkornig svartpeppar, tycker jag är godast. Vill man ha lite mer smak tillsätt sambaoelek, blir underbart gott. Innan jag häller på blandningen har jag stekt skinkan lite lätt, denna är strimlad i småbitar.
Blanda om hela tiden om du vill ha äggröra och låt de "stekas ur" så de inte längre finns någon synlig vätska kvar....då tycker jag den blir som bäst....sen är de bara att njuta=)

Nu blir de en kväll med Idol, Grey's anatomy och finalen-slutresultatet av Soo you think you can dance.....älskat tv-kvällar!
Imorn blir de skräckbesök hos tandläkaren...ska äntligen skära bort tandköttet vid visdomstanden....visst låter de kul!!!????
//S




Kommentarer

Postat av: evelina

Publicerad 2008-10-01 21:13:04

hahah. är du säker på att äggen ska vara UTAN skal? =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela