Sara Bjersgård

Utställningen Bodies..

Publicerad 2009-01-06 13:07:47 i Allmänt,

I mitten av december åkte jag, min mor och min syster till Köpenhamn för att kolla på utställningen Bodies. Jag hängde mest med för att de skulle bli en mysig tripp till ett ställe där jag sällan besöker och kanske hinna med lite shopping=)Min syster som kan "allt" om kroppen och mamma som är utbildad energimassör ville verkligen gå på denna horribla(som jag trodde den skulle va) utställning med riktiga döda människor som de på olika sätt sprättat upp, konserverat och ställt upp för oss att kolla på. Det låter hemskt och jag trodde allat skulle vara i montrar....men de var de inte utan man kunde ta på dom(fast de fick man förstås inte).
Här är en av människorna, alla kroppar var alla väldigt lika varandra....han ser inte riktigt ut dock,tycker jag och detta gjorde de lite enklare att gå omkring där.


Dessa tyckte Annie och mamma var häftigast och annie berättade massa intressant om alla muskler man såg och så. Var bra att ha med henne då man slapp läsa de små danska/engelska skyltarna hela tiden. Här är en människa där de har fläkt upp alla muskler....denna tyckte Annie var så häftig att hon ville ha med sig den hem...UCH!


Vissa grejer var rätt vackra att kolla på och var upplysta i ett mörkare rum. Här ser vi lungornas blodkärl!


Det jag tyckte var häftigast på utställningen var alla roliga faktarutor de hade på väggarna överallt. Då de var kortförbud där inne kunde jag inte ta på dem heller. Den enda jag kommer ihåg var att:
- efter 11 veckor har fostret i magen utvecklat de största organen. Helt plötsligt var jag väldigt anti mot abort....

Sen hittade jag en rolig sida på bodies hemsida med massa av dessa roliga fakta.....här kommer några favoriter.
- man tappar omkring 40-100 hårstrån per dag
- om man kollar på ett vitt papper efter att ha suttit framför datorn en längre tid ser man troligtvis det som rosa
- en vanlig människa har 100.000 hårstrån på sin hjässa
- vart är alla mina då??
- det krävs 17 muskler för att le
- bäbisar har 300 ben i kroppen när de föds men när man blir vuxen har man bara 206st
- varje centimeter av människanskropp är täckt av ca 32miljoner bakterier
- lungorna är det enda organ i kroppen som kan flyta på vatten

http://www.bodiestheexhibition.com/bodies.html
Häftigt va!
//S

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela