Sara Bjersgård

IQ

Publicerad 2009-02-03 15:44:37 i Allmänt,

Har redan tröttnat på att läsa...haha... och det har bara gått ca 15minuter!
Men boken är rätt intressant faktiskt men de jobbiga är att man hela tiden måste kolla efter bra citat(vilket är uppgiften) som man sedan kan argumentera omkring. Därför blir läsningen väldigt upphackad och mindre rolig att läsa.

Läste precis om IQ och hur man har räknat ut medelvärdet genom intelligenstester.
Medelvärdet på intelligenstest brukar sättas till 100 och sedan räknar man med en avvikelse på ca 15 åt båda hållen. ca 66% hamnar inom ramen av 85-115 vilket ses som normalbegåvning. 95,4% kommer hamna inom ramen för två avvikelser. de vill säga mellan 70-130 på intelligenstester.
Det visare sig att de 4,6% som är kvar av befolkningen delas upp i lika stora delar. 2,3% ligger över 130 och är väldigt intelligenta personer och 2,3% ligger under 70.
Jag vet även sedan tidigare att IQ för en utvecklingsstörning ligger på 70.......men att detta varierar från land till land.
Jag undrar om Sverige har sitt IQ-medelvärde högt eller lågt jämrför med andra länder......är vi smartare eller dummare??
Spännande det här tycker jag
Åter till min roooooliga bok
//S

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela